Verslagen Rotterdam

Bezoek aan Rotterdam met KCE-GO


Op zaterdag 17 september 2011 bracht een groep van bijna 40 mensen een bezoek aan Rotterdam met een bus van de fa. Mijnders. Even voor tienen arriveerden we bij Sportcomplex Ahoy, waar de gids Henrik-Willem Hofs zich bij ons voegde.


De bus startte de rondrit via het Zuidplein (wat hard toe is aan renovatie) richting Dordtselaan. Een sterk verpauperde laan, die nu voor een groot deel is gerenoveerd. Dan de Afrikanerbuurt, met de Afrikanermarkt als trekpleister. Deze geeft aan hoeveel verschillende culturen hier “winkelen”. Een indrukwekkend gezicht. Verder rijdend komen we op de Kaap, ofwel Katendrecht. In het verleden een roemrijk en roemrucht gebied, waar een geweldige herinrichting plaatsvond. Nu mooie kadewoningen met uitzicht op het water. En natuurlijk de grote publiekstrekker van Katendrecht: de “SS Rotterdam”, het voormalig vlaggenschip van de Holland Amerika lijn. Nog even werden we geattendeerd op de metrolijn. Vanaf het station Zuidplein naar Rotterdam-CS was de eerste metrolijn in Nederland en de kortste van de wereld (5,9 km.). Ondertussen liggen in en rond Rotterdam (inclusief de Randstadrail) meer dan honderd kilometer metrolijnen en zijn er plannen om de metrolijn door te trekken naar Hoek van Holland.


We arriveren op “de kop van Zuid” en de Wilhelminapier met zijn imposante nieuwbouw. Je ziet de grote bouwtorens, die wedijveren in hoogte. Het in aanbouw zijnde gebouw “De Rotterdam” (150 m), het World Port Center, Montevideo en als hoogste de Maastoren (165 m). Al rijdend komen we langs de Cruiseterminal, waar vandaan de passagiersschepen vroeger vertrokken naar Amerika en Canada. De terminal wordt nu gebruikt voor de cruiseschepen die Rotterdam bezoeken. Rond half elf arriveerden wij bij Hotel New York, waar we koffie/thee met gebak kregen aangeboden. Heerlijk!


Daarna passeren we de Essalaammoskee, de Kuip, het Unilevergebouw (de Brug, zweeft boven de oude gebouwen), de Koningshavenbrug, een verbinding met het Noordereiland; een apart stukje Rotterdam, ontstaan na het graven van de Noorderhaven.


Via de Willemsbrug rijden we Rotterdam-Noord in. Vanaf de brug hadden we een prachtig zicht op de Erasmusbrug, ontworpen door Ben van Berkel, ondertussen 15 jaar oud. Deze brug heeft er voor gezorgd, dat er veel meer verkeer is gekomen tussen Noord en Zuid en vice versa. De brug heeft als icoon van Rotterdam de Euromast verdrongen.


Ook op de noordelijke oever zijn er veel interessante objecten te zien. De markthal in aanbouw op de Binnenrotte. Op de Coolsingel passeren we het Stadhuis en het oude postkantoor, wat niet meer in gebruik is. Het nieuwe station vordert al gestaag. Het nieuwe metrostation is al in gebruik. De “omgekeerde patatzak” zoals de Rotterdammers het nieuwe station al noemen door de metalen constructie. Onze bus rijdt richting een nieuw ontwikkeld gebied, de Lloydpier. Hier zitten veel audiovisuele bedrijven zoals RTV Rijnmond. In het oog springt het gebouw van het Scheepvaart en Transportcollege. Dat lijkt net op een schip.


Een hoogtepunt van de rondrit is het bezoek aan de Maastunnel. Maar dan wel het deel voor voetgangers en fietsers. Een steile roltrap brengt ons naar beneden. We wanen ons even weer in de vijftiger en zestiger jaren. In het Scheepvaartkwartier horen we waar Bram Peper en Frans Weisglas iedere morgen koffiedrinken. We gaan zelf aan de goedverzorgde lunch in het Maritime Hotel, het oude zeemanshuis.


De dag wordt afgesloten met een imposante Spido boottocht door de Rotterdamse haven.


 


W.H.